Er was eens: het internet

Zoals ik in mijn vorige blog had aangegeven, vandaag een vergelijk tussen blockchain en het internet. Voor de jongere lezers onder jullie, het internet is er “pas” sinds de begin jaren ’90 (in zijn eerste vorm, inbellen via een modem). En is vandaag de dag niet meer weg te denken. Wie heeft er nou niet een mobiele telefoon met 5G en zit gemiddeld bijna 2,5 uur naar zijn/haar telefoon te staren? Is er ook zo’n toekomst weggelegd voor blockchain-technologie en crypto? Laten we eens kijken.

Adoptie:
Even los van de technische kant van blockchain en het internet, hoe verloopt innovatie eigenlijk? Daarvoor moet je dit artikel maar eens lezen, waarin het adoptiemodel van Rogers word uitgelegd. Heb je geen zin in de hele onderbouwing, in deze afbeelding de samenvatting.

Volgens dit onderzoek bezitten (op het moment van schrijven) zo’n 1,2 miljoen Nederlanders crypto. Wereldwijd maken naar schatting 106 miljoen mensen gebruik van crypto exchanges. Je kunt dus best stellen dat die allemaal onder de noemer Early Adopters vallen. Aangezien we met zo’n 7,8 miljard mensen op de wereld zijn, waarvan slechts iets meer dan de helft internet heeft.

Dinosaurussen:
Graag maak ik ook even een vergelijking met een aantal bedrijven die dachten dat ze too BIG to fail waren.

  • Kodak: ooit marktleider op het gebied van filmrolletjes, foetsie toen we digitaal gingen fotograferen op onze smartphones.
  • Blockbuster: waar je lekker films en games kon huren, poef weg toen we massaal gingen bingewatchen via Netflix en gamen via bijvoorbeeld Steam.
  • Napster: waar je als gebruiker “legaal” mp3’s met elkaar kon delen, dikke doei toen Spotify mainstream de standaard werd (al is Napster wel aan het werken aan een comeback).
  • Netscape: En wat dacht je van deze internetbrowser? Die is ook compleet van de aardbodem verdwenen, omdat techgiganten zoals Microsoft met Internet Explorer en later Edge kwamen en Google met Chrome. Bedankt, wij nemen het hier verder wel over.

Innovation is a MOFO, eat or be eaten!! Sorry, ik draaf door… 🙂

Zeepbel:
Maar crypto is een zeepbel, een piramidespel dat gedoemd is te mislukken. En ja, voor veel projecten geldt dat inderdaad zo. Vandaar dat je ook zeker je huiswerk moeten maken voordat je besluit te investeren. Maar door de jaren heen is Bitcoin wel vaker dood verklaard, zo vaak zelfs dat iemand daar een website aan heeft willen wijden. Dus trek je niet te veel aan van de markt op korte termijn.

Terug naar de tijd waarin het internet opkwam. Want ook toen, in 2000, knapte er een zeepbel. De zogehete dot-com bubble, waarbij veel internetbedrijven hun aandelen zagen instorten. Met als gevolg een wereldwijde recessie, die toevalligerwijs bijna samenging met de invoering van de Euro. Gelukkig gaat het nu onwijs goed met de economie en hoeven we ons helemaal geen zorgen te maken.

Het crashen van Terra Luna, het (tijdelijk) stopzetten van Solana en de faillissementsaanvraag van Celsius is misschien gewoon onderdeel van het volwassen worden van de markt. Misschien dat er zelfs nog veel meer projecten zullen volgen. Een natuurlijk selectieproces waar we doorheen moeten, hoe pijnlijk dat ook kan worden.

Afrondend:
Het internet was iets onzinnigs, iets voor nerds en het zou nooit slagen. Volgens mij heb ik dit filmpje al eerder gedeeld, maar kijk hem zeker even terug. En deze, met Bill Gates oprichter van Microsoft, doet het wat mij betreft ook wel erg goed. Het is bijna onmogelijk om 10 jaar vooruit te kijken, maar deze tieners hebben best wat moeite met techniek van vroeger.

TIP: 
Kijk bijvoorbeeld eens naar dit overzicht, voor wat betreft de groei van het internet. Zo’n 60% heeft inmiddels “al” internet toegang. Niet vreemd dat crypto exchanges, zoals KuCoin, ook een sterke groei zien in het aantal gebruikers. In de eerste helft van dit jaar zo’n 219% (en ja dat lees je goed). De 4e industriële revolutie is hier, zorg dat je er klaar voor bent!!

Waardeer je deze content? Overweeg dan om te doneren, meer info daarover vind je hier. Thx!

Mocht je interesse hebben in beleggen, bedenk je dan goed. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Tegenover de kans dat je inleg meer waard wordt, bestaat de kans dat dit niet zo is. Je kunt een deel, of zelfs je hele inleg, verliezen. Beleg daarom alleen met geld dat je kunt missen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookies? Meer info

Om je de best mogelijke ervaring te geven, is deze site standaard ingesteld op cookies accepteren. Klik op "Accepteren" om door te gaan. Wanneer je geen keuze maakt maar de site blijft gebruiken, geef je automatisch toestemming voor het gebruik van cookies.

Sluiten